Jöttünk, láttunk, tanultunk!

 

Iskolánk 2005 áprilisában "Wilhelm Meisters Lehrjahre" projektjével egyik győztese lett a Tempus Közalapítvány Mobilitási pályázatának. A projekt célja a 11. évfolyamos szakács tanulók külföldi gyakorlati helyeken való tapasztalatszerzése, interkultúrális fejlődése.

 


A kiutazást egy intenzív egyéves felkészítő program előzte meg, melyen az egész évfolyam részt vett: angolosok és németesek egyaránt, majd 2006 augusztusában 10 kiválasztott tanuló közül döntöttünk egy egyhetes nyelvi és mentális tréning eredményei alapján.

 

Így 2006. szeptember 2-án elindultunk a nagy kaland: a németországi Jéna felé. Partnerintézményünk a jénai Állami Szakképzési Iskolacentrum egy egyhetes beilleszkedést elősegítő programmal fogadta szakácsifjoncainkat, akik különböző órákon vettek részt a német diákokkal együtt.

 


Volt vidám városnéző túra, projektmódszerű tanulás, helyi szakácsoktatás, menü- és étlapkészítés, asztalterítés, sütés-főzés, internetezés, plakátkészítés és ismerkedés a helyi diákokkal, egy ismeretlen, közeli, ám mégis más kultúrával. A hét végén diákjaink egy magyar desszertmenü elkészítésével örvendeztették meg a segítő tanárokat, mondhatjuk óriási sikerrel J

 

Az első hétvégét egy közeli szabadidőcentrumban töltöttük. Elutaztunk Rudolstadtba, ahol megnéztük Heidecksurg Kastélyát, múzeumait, megkóstoltuk az igazi türingiai sült kolbászt és egyéb ínyencségeket. Ezután gyönyörködhettünk a saalefeldi Tündérbarlangban, majd az estet Bad Blankenburgban fejeztük be a szállásunkon.

 

Az elmaradhatatlan tollasozás és pingpongozás után jótékony álomra hajtottuk fejünket, hiszen másnap várt ránk Burg Greifenstein ragadozó madaraival és lélegzetelállító panorámájával.

 

A második héttől sajnos beköszöntött a munka. Tanulóink a partneriskola által szervezett hotelekben: Motel Jembo, Restaurant zur Weintraube és Hotel am Stadion elkezdték szakmai gyakorlatukat. Rengeteg új ételkészítési eljárással ismerkedtek meg, türingiai és egyéb német ételspecialitásokat tanultak és kóstoltak egyaránt, betekintést nyertek egy másfajta munkamorálba és emberi kapcsolatrendszerbe. Büszkén vallhatjuk, hogy szakácsaink a nyelvi nehézségek ellenére is remekül megállták a helyüket a munkában.

 

Természetesen a rendelkezésre álló szabadidővel is „okosan gazdálkodtunk”. Rengeteget sétáltunk a festői szépségű Jénában, a nevezetességek mellett fölfedeztük a megfelelő bevásárló- és szórakozóhelyeket. Ellátogattunk a Türingiai Kristályudvarba, Jéna élményfürdőjébe és a hagyományos Jénai Őszi Vásáron is részt vettünk. Körhinta és játékgép nem maradt kipróbálatlan utánunk…

 

Az utolsó munkanapon fiaink egy különleges magyar ebédet szerveztek a partneriskola segítségével, hogy megköszönjék a tanároknak, gyakorlati oktatásvezetőknek, séfeknek a négy hét alatt kapott rengeteg nélkülözhetetlen segítséget. A nagyszabású rendezvényt gondos előkészület előzte meg: menüsor és vendéglista összeállítása, kalkulációk elkészítése, bevásárlás, meghívók tervezése és saját kezűleg történő „gyártása”,

 

ételkészítési eljárások átismétlése. Aztán fiaink bebizonyították, hogy érdemes volt velük együtt dolgozni. Önállóan megszervezték a munkafolyamatokat és elkészítették a 7 fogásból álló komplett menüt vendégeink legnagyobb örömére.

 


A búcsúzás így vidáman és jóllakottan telt a vendégszerető jénaiaktól. Tanulónk örömmel visszamennének, az iskolában és a gyakorlati helyeken pedig szívesen visszavárják őket. Azt hiszem, ez méltó elismerés mindannyiunk munkájára.

 


Danke schön, und auf Wiedersehen, Jena!

 

 



HEFOP 3.1.3


A pályázatunk címe: A lexikontól a kompetenciáig

Intézményünk 2006 – 2008 között valósítja meg a pályázatot, melynek elsődleges célja olyan pedagógiai gyakorlat kifejlesztése, mely a differenciálásra épül, és az élethosszig tartó tanulás készségére készíti fel a pedagógust is és rajta keresztül a diákot is.

További céljaink olyan tanulási technikák (kooperatív, projekt) alkalmazása, melyek elsajátítása révén hátrányos helyzetű fiataljaink eredményesebbek legyenek a tanulásban, személyiségük harmonikusabban fejlődjön.

Terveink szerint három éven belül minden diákunk jobban fejlett alapkompetenciákkal kezdi szakképzését.

A projekt során kialakított munkakapcsolatok, disszeminációnk révén, iskolánkon kívül is tudunk hatást kifejteni más iskolákban is.

A hosszú távú célok megvalósulását a következőrövid távú célokelérése biztosítja:

- Az oktatásunkban részt vevő tanulók kulcskompetenciáinak: életviteli és művelődési ismereteinek, készségeinek bővülése.

- A diákokban az élethosszig tartó tanulás igényének kialakulása, elfogadó attitűdjének kialakítása.

- A pedagógusok módszertani programcsomagokkal, sajátos tanulásszervezési ismeretekkel való ellátottsága, mely disszeminációs tevékenységünk folytán szélesebb körű, az iskolai kereteken kilépő felhasználási lehetőséget is hordoz magában.

Iskolán belüli és iskolák közötti rendezvényekkel is ehhez kívánunk hozzájárulni.

A programba három kiemelt kompetenciaterületet építettünk be

  • szövegértési-szövegalkotási,
  • matematikai-logikai,
  • az életpálya-építési kompetenciák területén.

Ez utóbbi az EU támogatási politikájában kiemelt célként megjelenő, a leghátrányosabb helyzetben lévők felzárkóztatása szempontjából szintén kulcsfontosságú .